OdnosnikiData
Poniedziałek 18 Stycznia 2021
Imieniny
Małgorzaty, Piotra, Bogumiła
MenuNawigacja
OdnosnikiOdnosnikiBaneryKonwent wspólnie o zarządzaniu drogami powiatowymi Wypracowaniu wspólnego stanowiska w sprawie zarządzania drogami powiatowymi poświęcone było posiedzenie Konwentu Powiatów Województwa Kujawsko-Pomorskiego. W spotkaniu gospodarzy powiatów, które odbyło się 5 lipca br. w Kujawsko-Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim w Bydgoszczy uczestniczył Starosta Grudziądzki Marek Szczepanowski. Postulaty przyjęte przez Starostów zostały przekazane, obecnej na konwencie, Ewie Mes – Pani Wojewodzie Kujawsko-Pomorskiemu, która ma zwrócić uwagę rządu oraz Premiera na wystosowany apel samorządowców. Poniżej publikujemy treść przyjętego Stanowiska Konwentu Powiatów Województwa Kujawsko-Pomorskiego z dnia 5 lipca br. w sprawie zarządzania drogami powiatowymi. Polskie powiaty: - zarządzają siecią 127 743 km dróg, które stanowią szkielet komunikacyjny Polski lokalnej; - ze względu na bardzo zły stan techniczny dróg powiatowych, do roku 2030 konieczne będzie wydatkowanie na ich przebudowę i remonty nawet do 86 mld złotych oraz na rozbudowę kolejne 37,2 mld złotych; - uiszczają na rzecz Skarbu Państwa podatek VAT od inwestycji drogowych; - mogą nie mieć możliwości skorzystania ze środków unijnych na inwestycje drogowe w okresie programowania 2014 - 2020; - nie korzystają ze środków Krajowego Funduszu Drogowego, a nakłady na realizację Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych zostały w ostatnich dwóch latach znacząco ograniczone; - niejednokrotnie mają drogi zniszczone, jako efekt uboczny budowy dróg wyższych kategorii, w szczególności autostrad i dróg ekspresowych; - do dnia dzisiejszego nie otrzymały rekompensaty za zawinioną przez administrację rządową konieczność zwrotu opłat za wydane karty pojazdu. Z tego względu powiaty domagają się: - wprowadzenia spójnego systemu porządkowania kategoryzacji dróg; - utworzenia funduszu, na który składałyby się wpływy z podatku VAT od wszystkich wydatków majątkowych jednostek samorządu terytorialnego, a środki z tego funduszu przeznaczone byłyby na modernizację infrastruktury dróg lokalnych; - opracowania w nowym okresie budżetowania Unii Europejskiej programu operacyjnego dedykowanego poprawie dostępności terytorialnej kraju ze szczególnym uwzględnieniem inwestycji na drogach lokalnych lub przewidzenie możliwości dofinansowania takich inwestycji w regionalnych programach operacyjnych; - umożliwienia powiatom skorzystania ze środków Krajowego Funduszu Drogowego, na rozbudowę, przebudowę, remonty i budowę dróg lokalnych; - zwiększenia nakładów z budżetu państwa na realizację Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych, do poziomu minimum 1 mld złotych rocznie; - opracowania i wdrożenia przepisów, które skutecznie chronić będą zarządców dróg lokalnych, nadmiernie eksploatowanych i niszczonych w okresie budowy dróg ekspresowych i autostrad; - zrekompensowania ubytku w dochodach, związanego z koniecznością zwrotu opłat za wydane karty pojazdu. komentarze (0) (Konwent wspólnie o zarządzaniu drogami powiatowymi )
|